Byggandet av staden : Barns och planerares visioner av staden

Detta är en Master-uppsats från Kulturgeografiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka barnperspektivet i den samtida planeringen. Att analysera vilka kvalitéer och funktioner som värdesätts av barn i staden samt att jämföra detta med planerarnas visioner. Detta görs genom en fallstudie i Järvastaden, Solna. Visionen för Järvastaden är att vara den trevliga och barnvänliga stadsdelen nära både stan och naturen. Därmed är det intressant att studera hur barnperspektivet har tagits in i planeringen av Järvastaden. En workshop samt en gåtur har genomförts med barn i åldern 10-11 år för att studera barnens visioner. En elektronisk enkätundersökning har även genomförts med Stockholms läns kommuner för att kartlägga kommuners arbete med barn i samhällsplaneringen. Idag planeras den täta blandstaden där blandningen av olika verksamheter och funktioner skapar liv och rörelse på gatan, i staden. De kvalitéer som värdesätts av barn i staden är gatan som lekmiljö samt naturen och lekplatsen. Att barn får vara med i planeringsprocessen och beskriva sina erfarenheter och kunskaper om närmiljön är viktigt då de är den grupp som framförallt använder och påverkas av utomhusmiljön. I Stockholms läns kommuner finns en uttryckt vilja att öka barns möjligheter till delaktighet i planeringen, det största hindret är dock bristande tid och den formella planprocessen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)