Omsorg och undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om begreppens relationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur undervisning och omsorg kan samverka i förskolans verksamhet, med fokus på de mellanmänskliga mötena mellan förskollärare och barn. Samt hur i dessa möten undervisningen tar sin utgångspunkt i omsorgen. Studien utgår från en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer av åtta förskollärare som har ansvar för planering och arbete med undervisning i förskolan. Studiens teori har sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet med fokus på de centrala begreppen den proximala utvecklingszonen, artefakter, mediering och scaffolding. I resultatet framkom det att förskollärarna anser att omsorgen utgör en förutsättning för undervisningen. Förskollärarna betonar även vikten av relationer som utgångspunkt i undervisningen. Slutsatsen av studien belyser att omsorg och undervisning samverkar på olika sätt. Däremot påvisar resultaten en ambivalens vad gäller undervisningen i förskolan och dess mätbara funktion gentemot omsorgens.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)