Longtail-fenomenet i svenskdagligvaruhandel : En kvantitativ studie av försäljningskoncentrationen i den svenska dagligvaruhandelns e-handel jämfört med fysisk handel.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

Sammanfattning: Bakgrund: Med digital utveckling ökar användandet av digitala kanaler för att köpa produkter. Utvecklingen sätter ökad press på handeln att utveckla sitt digitala erbjudande. Problemformulering: Förutsättningarna att driva handel skiljer sig åt online jämfört med offline, sett både ur perspektiv från återförsäljare och köpare. Begränsad yta i en fysisk butik i närområdet jämfört med stort centralt lager för e-handel ger olika förutsättningar för vilka produkter som kan erbjudas. Konsumenten med tillgång till näst intill oändligt antal affärer digitalt med enkel jämförelse av pris och produkter. Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur försäljningskoncentrationen av produkter i dagligvaruhandeln i Sverige skiljer sig mellan e-handel och fysisk butik. Forskningsfrågor: Hur fördelas försäljningen av produkter online jämfört med fysisk butik?  Är försäljningen i fysisk butik mer koncentrerad till färre produkter jämfört med online handel? Teori: Både longtail-fenomenet och paretoprincipen existerar praktiskt och litterärt, men det beror på vilken typ av produkt, period och marknad det gäller om begreppen är sanna eller inte. Metod: Kvantitativ metod med primärdata från dagligvaruhandeln där 2 585 produkters försäljning online och offline analyserats med en kombination av RStudio och Microsoft Excel. Slutsatser: Försäljningen är mer koncentrerad till ett lägre antal produkter online jämfört med offline. Det finns dock variationer mellan produktkategorier. Nyckelord: Longtail, pareto, superstars, dagligvaror, e-handel, omni-channel, multi-channel, försäljningskoncentration.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)