Att våga – elever, bildskapande och självförtroende : En kvalitativ intervjustudie om bildlärares didaktiska strategier för att stödja och stärka elevers självförtroende inom bildundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: I läroplanen står att ett av skolans uppdrag är att stimulera elevers självförtroende i undervisningen och tidigare forskning har visat att elevers självförtroende har koppling till deras prestationer i skolan. Självförtroende hos elever verkar emellertid vara ett relativt outforskat område inom bildundervisning. En empirisk undersökning har därför utförts vars syfte har varit att studera; vilka faktorer bildlärare anser påverkar elevers självförtroende inom bildskapande uppgifter samt vilka didaktiska strategier bildlärare använder för att stödja och stärka elevers självförtroende. Fenomenografi har använts som teori och metodansats tillsammans med ett didaktiskt forskningsperspektiv. Undersökningen har utförts genom kvalitativa intervjuer av fem verksamma bildlärare. Resultaten har analyserats genom kvalitativ och tematisk koncentrering. Resultaten visar på flera faktorer som påverkar elevers självförtroende, såsom; uppfattningar om ämnet, uppfattningar om perfektion, bildlärarnas beröm och bemötande samt undervisningstid och betyg. De didaktiska strategier bildlärarna använder handlar om att få eleverna att våga och att visa personliga uttryck i sina bilder. Resultaten tyder också på att det förekommer olika ämneskonceptioner mellan lärare och elever samt att bildundervisningen inte speglar styrdokumenten fullt ut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)