Motivation till musiken: Faktorer som har motiverat musikhögskolestudenter till att fortsätta spela musik efter studier på estetiskt gymnasieprogram

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka faktorer som gymnasieelever från ett estetprogram upplever som viktiga för att skapa eller underhålla motivationen till att fortsätta musicera efter gymnasietiden. Undersökningen har genomförts i form av en kvalitativ metod genom intervjuer av tidigare elever från estetprogram som, på professionell eller amatörnivå, har fortsatt med musiken efter gymnasiet. Resultatet visar att ”känslan av kompetens” är en genomgående faktor som informanterna nämner som viktig. ”Lärarkompetensen” och lärarens förmåga att kunna skräddarsy undervisningen till eleverna är också utmärkande. Detta kan vara genom att hitta precis rätt svårighetsgrad i utmaningar och en lagom progressionstakt. En ”god gemenskap” och en viss ”konkurrens” med andra elever har också lyfts fram som faktorer med god påverkan på motivationen hos eleverna. Att drivas av en ”inre-motivation”, som i tidigare forskning av Ryan & Deci (2000) visats vara av vikt, är också en faktor som återfinns i informanternas upplevelser. Studien visar att en kreativ och inkluderande miljö som karakteriseras av kombinationen mellan sporrande konkurrens, gemenskap och individanpassad pedagogik främjar motivationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)