Sökning: "Musikprofil"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet Musikprofil.

  1. 1. Förskollärarnas musikdidaktiska planeringsarbete för musikverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Cecilia Brandt; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskollärare; musikdidaktik; musik; musikprofil; planering; kollegialt samarbete; musikverksamhet; musikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig att det inte finns forskning med fokus på planeringsarbetet förmusikundervisningen vilket ledde till att studiens syfte ur ett musikdidaktiskt perspektivär att analysera och undersöka hur förskolläraren planerar för musikverksamheten.Empirin har analyserats med hjälp av Nielsens (2010) allmänna musikdidaktik och hansteori kring musikens tredimensionella aspekter. LÄS MER

  2. 2. Musik mellan människor : Beskrivningar av lärares betydelse för gymnasieelevers musikskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan

    Författare :Agnes Einerstam Karis; [2023]
    Nyckelord :Interpersonal relations; music making; relational pedagogy; relational competence; Mellanmänskliga relationer; musikskapande; relationell pedagogik; relationskompetens;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag hur elever upplever musikskapande undervisning på gymnasiet och hur de beskriver lärarens del i deras kreativa process. Det empiriska materialet är insamlat från två fokusgruppsintervjuer med elevgrupper som studerar musikprofil på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Förtroendefulla relationer i enskild musikundervisning : Elevers erfarenheter av sång- och instrumentalpedagogers relationskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Emelie Enochsson; Maja Hovmark; [2022]
    Nyckelord :Relational competence; one-to-one; trust; music tuition; Relationskompetens; en-till-en; musikundervisning; förtroende;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ur ett elevperspektiv undersöka vad relationskompetens kan innebära i enskild musikundervisning på gymnasium. Det empiriska materialet som ligger till grund för studiens resultat är inhämtat genom fokusgruppssamtal med elever från en gymnasieskola med musikprofil. LÄS MER

  4. 4. Musikläraren, en galjonsfigur för musikämnets legitimitet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elsa J.Torstenson; [2022]
    Nyckelord :musikämnets legitimitet; kritisk diskursanalys; reproduktion; legitimitetsdiskurs; musikämnets natur; musikämnets förutsättningar;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker vilka legitimeringsdiskurser för musikämnet tre musiklärare i grundskolan uttrycker i samtal om musikämnet, samt hur dessa legitimeringsdiskurser förhåller sig hierarkiskt till varandra. Studien har ett kvalitativt angreppssätt med kritisk diskursanalys som teoretisk och metodologisk utgångspunkt. LÄS MER

  5. 5. Motivation till musiken: Faktorer som har motiverat musikhögskolestudenter till att fortsätta spela musik efter studier på estetiskt gymnasieprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Erik Wallerand Lang; [2021]
    Nyckelord :Motivation; Estetiska programmet; Musikprofil; Musikstudier; Ihärdighet i musiken; Music profile; Music studies; Perseverance in music; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka faktorer som gymnasieelever från ett estetprogram upplever som viktiga för att skapa eller underhålla motivationen till att fortsätta musicera efter gymnasietiden. Undersökningen har genomförts i form av en kvalitativ metod genom intervjuer av tidigare elever från estetprogram som, på professionell eller amatörnivå, har fortsatt med musiken efter gymnasiet. LÄS MER