Att sätta ett varumärke i rörelse genom att animera en logotyp

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Denna studie syftar att undersöka hur en svensk inkubators statiska logotyp skulle kunna animeras utifrån dess varumärkes värdeord; inspirerande, inkluderande och utvecklande. Dessutom syftar den att identifiera hur en animation av en logotyp påverkar tolkningen av en verksamhets varumärke. Genom att använda sig av metoden forskning genom design har en animerad logotyp tagits fram åt verksamheten East Sweden Game. En förstudie utfördes för att få grepp om verksamheten och därefter följde en designprocess i fem steg. Först identifierades ytterligare information om verksamheten för att sedan skissa koncept i storyboards. Därefter animerades de mest lovande koncepten till utkast som efteråt värderades av East Sweden Game och Fishy Minds. Efter värderingen färdigställdes de två mest lovande animationerna och validerades genom en kvantitativ studie samt en kompletterande kvalitativ studie. Resultaten från studierna visade att ett av förslagen, “Kontrollen” som kan ses nedan, utmärkte sig och ansågs av respondenterna representera värdeorden och verksamheten bättre. Båda animationerna ansågs också av en majoritet tillföra något positivt för East Sweden Games varumärke.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)