Samtal, organisation och tid : Stöd i läsförståelse till elever med autismspektrumtillstånd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Sammanfattning: Elever med autismspektrumtillstånd (AST) som går i traditionell skolklass utan stöd kan bli socialt segregerade och uppleva skoltillvaron som övermäktig. Det vanligaste skälet tycks vara bristande anpassningar och stöd samt låg kompetens kring elever med AST. Kunskap om elever kan ses som nyckeln till inkludering för elever med AST (Falkmer, 2013). Vi vill öka förståelsen kring vilka svårigheter elever med AST kan ha med läsförståelse och vilken typ av stöttning speciallärare/specialpedagoger kan använda. Vi genomför semistrukturerade intervjuer med åtta speciallärare/specialpedagoger om hur de stöttar elever med AST och vilka svårigheter de upplever att eleverna har. Informanter berättar att eleverna ofta har svårt med språkförståelsen, förstå helheten, svårigheter med inlevelseförmågan, tolka och förstå det outsagda och att skapa sig mentala bilder. Läsförståelse kräver stor ansträngning för elever med AST. Eleverna behöver ofta mer tid vid läsförståelseuppgifter, men också mer tid med lärare. Stödet informanterna beskriver är individualiserat och bygger på samtal och god organisation. Det teoretiska perspektivet bakom utsagorna verkar vara detsamma för alla informanter. Utifrån sin erfarenhet av elever med AST tycks de vara nästan helt eniga i sin beskrivning av svårigheter och de undervisningsmetoder som kan leda till bättre läsförståelse.Nyckelord

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)