Programmeringens väg in i gymnasieskolans matematik : En fallstudie av hur programmeringen landat i fyra skolor

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Sen halvårsskiftet 2018 skedde en förändring av skolans kursplaner i matematik där det blev obligatoriskt med programmering i matematikundervisningen. Syftet med denna undersökning var att få en bild och exempel av hur förändringen togs emot samt hur den genomfördes eller planerades att genomföras på några olika gymnasieskolor. I studien användes kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer där fyra verksamma lärare deltog. Datan analyserades delvis utifrån den didaktiska transpositionen. Skolorna ansåg sig inte vara helt redo för att integrera programmering i matematikundervisningen. Studien har visat att det fanns behov av större förtrogenhet hos lärare inom programmering samt en ökad progression av elevernas kunskaper med digitala verktyg innan det gick att inlemma det i undervisningen så som man önskade. Dock hade samtliga skolor mer eller mindre startat upp processen med olika ansatser inom programmering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)