Strukturen på individuella pianolektioner - En intervjustudie med fokus på pianoundervisningen inom den klassiska musikgenren

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: I denna studie utforskar jag mitt intresseområde vilket är pianoundervisning inom den klassiska musikgenren på ett mer ingående sätt. Syftet med denna studie var att undersöka hur fem pianolärare, verksamma i fyra olika länder, strukturerar sina pianolektioner. Studiens fokus låg på grundskolor inom musik med klassisk inriktning. Det är en fördjupad studie i vad det egentligen innebär att undervisa med olika metoder i förhållande till vad jag lärt mig under min musikutbildning. Studien undersöker pianolektionernas struktur. Själva arbetet behandlar områden såsom individuell pianoundervisning, piano-undervisningsmetoder, olika pianoskolor och pianotekniker. Studien genomfördes med lärare som är verksamma i fyra olika länder, med elektroniskt skickad intervju. Resultatet visade att få skillnader gick att hitta men att den krossar myten om att det är en magisk cirkel som inte har brutits, som innebär att strukturen på lektionerna har förts vidare från generation till generation under många år, kanske till och med under flera sekel, från lärare till student, precis som i mitt fall. Min förhoppning är att denna studie kommer att bidra till att somliga pianolärare utvecklar sin självmedvetenhet, sina personliga kvaliteter och sin förmåga att förmedla sina kunskaper inom det musikaliska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)