Sökning: "pianoskolor"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet pianoskolor.

  1. 1. Strukturen på individuella pianolektioner - En intervjustudie med fokus på pianoundervisningen inom den klassiska musikgenren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Andrijana Dimitrievska Rokvic; [2023]
    Nyckelord :individuell undervisning; piano; pianoskolor; pianoundervisning; undervisningsmetoder.; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie utforskar jag mitt intresseområde vilket är pianoundervisning inom den klassiska musikgenren på ett mer ingående sätt. Syftet med denna studie var att undersöka hur fem pianolärare, verksamma i fyra olika länder, strukturerar sina pianolektioner. Studiens fokus låg på grundskolor inom musik med klassisk inriktning. LÄS MER

  2. 2. Att spela sin favoritmat – hur låter egentligen lingonsylt? : En studie om hur kreativitet tar sig uttryck i svenska pianoskolor för nybörjare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Maja Thorén; [2023]
    Nyckelord :kreativitet; pianoskolor; improvisation; komposition; interpretation; fantasi; kritisk diskursanalys; semiotiska resurser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys undersöka vilket utrymme kreativitet ges i läromedel inom pianoundervisning för nybörjare, samt hur denna kreativitet skildras och representeras. Studien definierar kreativitet som förmågan att skapa något nytt och studeras med utgångspunkt i tre olika kreativa aktiviteter: improvisation, komposition samt musikaliskt uttryck och fantasi. LÄS MER

  3. 3. Improvisation i tidig instrumentalundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sebastian Bergström; [2013]
    Nyckelord :improvisation; piano school; piano teaching; improvisation methodology; instrumental methodology; instrumental teaching; improvisation; pianoskolor; pianoundervisning; improvisationsmetodik; instrumentalmetodik;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om förekomst av improvisation i tidig instrumentalundervisning på kultur- och musikskolor. Jag avsåg undersöka hur instrumentallärare beskriver sin undervisning, i vilken utsträckning de använder improvisation på lektionerna, genom att låta ett urval av lärare svara på frågor i en enkät. LÄS MER

  4. 4. Vad döljer sig mellan pärmarna? : En läromedelsanalys av två nybörjarskolor för piano

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Ylva Nygren; [2012]
    Nyckelord :Analysis of teaching materials; piano teaching; beginners; pedagogy; Läromedelsanalys; pianoundervisning; nybörjare; pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studies syfte har varit att undersöka pedagogiska och didaktiska aspekter i pianoskolor för nybörjare. Detta har gjorts genom en läromedelsgranskning av pianoskolorna Vi spelar piano 1 av Carl-Bertil Agnestig samt Pianoresan 1 av Galina Sjevtjenko och Natalia Kazimirovskaja. LÄS MER

  5. 5. Det där med noter! - Klassiska pianolärare som studerat i Malmö eller Birmingham, om sin syn på notläsning i pianoundervisningen nybörjarstadier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anders Hartelius; [2011]
    Nyckelord :music education; music reading; sight-reading; classical piano teachers; piano tuition for beginners; piano tutor books; Sweden; England; hermeneutics; Hans-Georg Gadamer; understanding; horizons of understanding; interview study; musikpedagogik; notläsning; a prima vista; klassiska pianolärare; pianoundervisning för nybörjare; pianoskolor; Sverige; hermeneutik; förståelsehorisont; intervjustudie; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: The thing with music reading This thesis relates to my educational background, why the studied area connects to experiences from when I studied classical piano performance at Birmingham Conservatoire. Since my time in England, I believe that when music students are situated in a foreign country, they will gain a new perspective on their origin and therefore, start to question, compare and reflect upon circumstances that have shaped their musical and pedagogical identity. LÄS MER