Sökning: "piano school"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden piano school.

  1. 1. ”Jaja, men gör det ändå, det här är bra för dig” : Upplevelser av undervisningsinnehåll, elevinflytande och motivation i pianoundervisningen på kulturskolor ur ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sofia Stålmark; [2023]
    Nyckelord :Pianoundervisning; undervisningsinnehåll; elevinflytande; motivation; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka elevers upplevelser av undervisningsinnehåll, elevinflytande och motivation i kulturskolans pianoundervisning. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer samlades data in från fem informanter, nuvarande eller före detta pianoelever vid en kulturskola. LÄS MER

  2. 2. “...bara en aspekt bland många” : en fenomenografisk studie om genusrelaterade fenomen i grundskolans musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Isaak Zhorobaev; [2022]
    Nyckelord :gender theory; gender equality; music education; phenomenography;

    Sammanfattning : The present thesis aims at exploring and analyzing elementary school music teachers’ work from a perspective of gender equality. Previous research shows differences between boys’ and girls’ choice of musical instruments, school performance and claiming of space in a music classroom. LÄS MER

  3. 3. Musiklärares bakgrund och noter i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jesper Hagberg; [2021]
    Nyckelord :sheet music; musical notation; music reading; music teachers; music teaching; background; written language; socio-cultural perspective; mediation; noter; notskrift; notläsning; gehör; musiklärare; musikundervisning; bakgrund; skriftspråk; sociokulturellt perspektiv; mediering;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats syftar till att undersöka vad fyra musiklärare på högstadiet har för musikalisk bakgrund och hur de använder sig av traditionell västerländsk notskrift i undervisningen. Tidigare forskning tar upp noters likhet med skriftspråk, noters roll i musikundervisning och identitet och förebilder i musik. LÄS MER

  4. 4. Att spela tillsammans med andra : En kvalitativ intervjustudie kring gemensamhetsskapande aktiviteter i pianoundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Mariana Edman; [2021]
    Nyckelord :musical learning; community-building activities; piano teaching; socio-cultural perspective; semi-structured interviews; musikaliskt lärande; gemensamhetsskapande aktiviteter; pianoundervisning; sociokulturellt per-spektiv; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka hur kulturskolelärare ser på gemensamhetsskapande aktiviteter i sin pianoundervisning samt hur dessa påverkar elevers sammanhållning och lärande. I bakgrundskapitlet presenteras litteratur som behandlar positiva effekter av användning av gemensamhetsskapande aktiviteter. LÄS MER

  5. 5. Pianolärares teoretiska och praktiska förståelse av individualisering : En kvalitativ

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Chenfei Yang Halvardsson; [2020]
    Nyckelord :individualization work; culture school; piano teaching; teaching literature; socio-cultural perspective; focus group interviews; individualiseringsarbete; kulturskolan; pianoundervisning; undervisningslitteratur; sociokultu-rellt perspektiv; fokusgruppintervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra en grupp pianolärare och en grupp musiklärarstudenters förståelse av individualisering. Forskningsfrågan behandlar synsätt och arbetssätt i en grupp yrkesverksamma lärare och en grupp lärarstudenter. LÄS MER