Den bortdelegerade makten : En kvalitativ innehållsanalys av Utbildningsnämnden i Uppsala kommuns delegationsordningar efter 1990-talets kommunaliseringar fram till idag

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Den här studien har studerat styrning och maktfördelning inom ramen för delegationsordningarna i Utbildningsnämnden i Uppsala kommun. Genom att studera vem som äger rätt att fatta vilket beslut samt var i hierarkin det sker försöker studien ta reda på om det skett några förändringar över tiden 1991-2021. Studien tar sin utgångspunkt i de delegationsorngar som fanns när Uppsala kommun var indelat i olika kommundelsnämnder och tittar på hur de förändrats över tid sedan huvudmannaskapet för skolan övergick till kommunerna. Ambitionen med kommunaliseringen var att skapa ett mer verksamhetsnära beslutsfattande. Studiens resultat pekar i riktning mot att det visserligen skett en decentraliseringen, på så sätt att beslutsfattandet över skolan förflyttats från staten ner till kommunal nivå, men att det inom Uppsala kommun snarare skett en förändring mot ökad centralisering av styrningen, med en ökad byråkratisering som följd. Rektorerna har förlorat mycket av det delegerade beslutsfattandet de hade i början på 1990-talet och idag ligger det mesta av beslutsfattandet på någon i linjechefsposition inom förvaltningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)