Autentiska texter i spanskundervisningen. En kvalitativ undersökning om fem spansklärares syn på att använda autentiska texter.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Vårt syfte med detta examensarbete är att klargöra ett begränsat antal lärares syn på att använda autentiska texteri spanskundervisningen. Vi vill ta reda på lärarnas grundläggande inställning till att använda autentiska texter, ivilken utsträckning de använder dem, vilka för- och nackdelar de finner samt om de försöker övervinnaeventuella svårigheter med att använda autentiska texter, och i så fall hur.Vi har genomfört kvalitativa samtalsintervjuer med fem spansklärare, två inom grundskolans senare åroch tre på gymnasieskolan. Resultaten från intervjuerna har vi ställt i relation till styrdokument, lärteorier ochtidigare forskning.Vårt resultat visar att fyra av fem lärare är positivt inställda till att använda autentiska texter ispanskundervisningen. Samtliga av lärarna anser att de använder denna typ av text och menar att det är lättare attarbeta med autentiska texter på de mer avancerade nivåerna än på nybörjarnivå. Den största nackdelen somlärarna finner är att spanska är ett nybörjarspråk som eleverna besitter knappa språkkunskaper i, vilket försvårarderas förståelse av texterna. Denna nackdel lyfter även lärarna fram som den största svårigheten. För attövervinna den svårigheten arbetar lärarna främst med elevernas ordförståelse, till exempel genom att ta framn

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)