Att arbeta kommunövergripande med flexibel specialundervisning utifrån bedömningsstöden i svenska

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Författare: Daniel Magnusson; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I läroplanen betonas att alla elever ska ges möjlighet att uppnå målen i läroplanen utifrån sina förutsättningar och ges stöd enligt behov. Men hur ger skolan stödet till de elever som har störst behov, och hur optimerar man de befintliga resurserna för specialpedagogiskt stöd när kommunernas kostnader ökar. Syftet var att undersöka erfarenheterna av en kommunövergripande organisation av det specialpedagogiska stödet i årskurs 1 - 3 i form av ett speciallärarteam. Hur har arbetet i speciallärarteamet organiserats, hur är det kopplat till bedömningsstöden, och vilka insatser genomför de? Studien genomfördes kvalitativt med induktiv ansats. Datainsamlingen har skett genom intervjuer i fokusgrupper på tre skolenheter. I fokusgrupperna deltog rektorer, specialpedagoger och lärare. Efter att jag hade transkriberat intervjuerna från fokusgruppsintervjuerna använde jag mig av tematisk analys. Jag identifierade tre teman: Organisation, bedömning och specialpedagogiska insatser. Resultaten visade att de erfarenheter som alla deltagarna har av speciallärarteamets organisation och arbete var mycket positiva. Stödet fördelades efter behov på ett rättvist sätt utifrån de resurser som fanns. Det är enligt deltagarna mer tydligt vilka mål som krävs enligt bedömningsstöden och läroplanen och handledningen från speciallärarteamet hade varit uppskattad. Organisationen av avstämningar, handledning och intensivundervisning tydliggörs i form av ett årshjul, vilket deltagarna hade upplevt positivt. Det kommunövergripande arbetssättet säger deltagarna att de har goda erfarenheter av.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)