Big data = Big money? : En kvantitativ studie om big data, förtroende och köp online

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Helena Lundvall; [2021]

Nyckelord: e-handel; big data; förtroende; köpintention;

Sammanfattning: Tidigare forskning har entydigt visat på att ett ökat förtroende hos kunder i köpsituationer ökar deras vilja att genomföra köp. Vilka faktorer som påverkar kunders förtroende har även det undersökts flitigt och faktorer som kan kopplas till hantering av kunders data tas allt oftare upp som avgörande. Dock behandlas dessa faktorer många gånger på ett övergripande plan och studier som djupdyker i vilka underliggande faktorer kopplat till datahantering som påverkar kunders förtroende saknas. Genom att samla in kvantitativ data om hur kunder förhåller sig till företags insamling och användande av big data, deras förtroende för e-handelsföretag, samt deras vilja att genomföra köp online ämnar denna studie till att besvara syftet att undersöka effekten av företags insamling och användande av big data på kunders förtroende för företag inom e-handel, samt att undersöka effekten av kunders förtroende på deras vilja att genomföra köp. Studiens resultat visar att företags insamling av big data har en signifikant negativ effekt på kundernas förtroende, samt att kunders förtroende har ett signifikant positivt samband med kunders köpintention. Gällande företags användande av big data kunde däremot inte en signifikant negativ effekt på kundernas förtroende påvisas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)