Procedurell Generering av Tredimensionella ”Pseudo-oändliga” Dungeons genom L-system

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: I den här uppsatsen presenteras ett nytt sätt att procedurellt generera pseudo-oändligadungeons som kan traverseras i tre dimensioner. För att hålla genereringen koherent bådeunder och mellan spelsessioner utgår genereringen från ett ”seed”. Ett seed garanterar sammainnehåll på samma plats varje gång miljön genereras. Med en metod som är baserad iL-system genererar vi här en maze dungeon med tvådimensionell grammatikexpansion ochvi undersöker sedan hur duglig den är. Vi försöker få svaret på hur avancerade L-system somkrävs för att nå en nivå av variation som känns tillräcklig för en miljö av pseudo-oändligkaraktär. Variationstestet samlar data från ett urval områden i den färdiggenererade dungeonen.Resultaten visar på att den utvecklade metoden i det här projektet fungerar väl förändamålet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)