Stereotyper: en omedveten kategorisering. : En jämlikhetsanalys av Intryck- Värmlands landstings personaltidning

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

Sammanfattning: Jämlikhet är något som ligger i tiden. Hur jämlikhetsmedvetna är egentligen dagens medier? Vi har på uppdrag av Värmlandslandsting gjort en jämlikhetanalys av deras personaltidning, Intryck. En tidning som når samtliga anställda inom organisationen. Vi har gjort en text- och bildanalys med utgångspunkt från ett analysverktyg vi kallar för jämlikhetstrappan. Vårt syfte har varit att urskilja stereotyper och om tidningen använder sig av sitt befintliga underlag för att göra tidningen så jämlik som möjligt. Vi använder oss av dagordningsteorin för att belysa på vilket sätt media och stereotyper kan påverka samhällets tankar och normer. Det olika stereotyper vi innefattar i jämlikhetsanalysen är genus, klass och mångfald. I mångfald innefattar vi ålder, etniciteter och personer med funktionshinder. Resultatet vi har urskilt är att tidningen vid en första anblick ger en bild av att vara jämlik. De lyfter upp jämlikhet vilket utifrån dagordningsteorin bidrar till att de skapas en opinion om ämnet. Vid en djupare analys kan vi se att tidningen använder sig av stereotyper, då särskilt när det handlar om genus och klass. Vi har genom analysen kunnat konstatera att det sättet tidningen använder sig av stereotyper både bidrar till att upprätthålla dem och förstärka dem men också i vissa fall till att försvaga dem. Dock är det svårt att bryta stereotyper då försöket att bryta en stereotyp snarare kan leda till att det blir undantaget som bekräftar stereotypen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)