Skolpersonalens uppfattning om det förebyggande arbetet avseende missbruksproblematik bland ungdomar : En kvalitativ studie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Det föreligger en kunskapslucka gällande vilka metoder i skolan som är effektiva för att förebygga missbruk bland ungdomar. Genom semistrukturerade intervjuer med sex yrkesverksamma inom högstadiet och gymnasiet har skolpersonalens uppfattning om det förebyggande arbetet undersökts, med fokus på utmaningar och möjligheter. Uppsatsen hade en abduktiv ansats och resultatet analyserades med en tematisk analys. De teorier som uppsatsen utgått från är den sociala inlärningsteorin, stämplingsteorin, samt systemteorin. Det väsentliga som lyfts fram ur intervjuerna var att ungdomen försöker skapa sin identitet och att detta kan leda till fel umgängen. Teman som togs upp var en trygg skolmiljö, att ungdomen har en relation till en vuxen skolpersonal, informativa metoder, samverkan med andra instanser samt omgivningens roll exempelvis fritidsgårdar. I enlighet med forskningen visar diskussionen att exempelvis en trygg skolmiljö är en fungerande metod, att det finns möjligheter och hinder med informativa metoder och att trygga relationer till skolpersonal är väsentligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)