Tydliggörande pedagogik i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med tydliggörande pedagogik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar med tydliggörande pedagogik i förskolan. Tydliggörande pedagogik handlar om att använda olika hjälpmedel och redskap för att göra undervisningen begriplig, hanterbar och meningsfull för alla barn. Genom att använda bilder och symboler i det talande språket kan barn lättare bilda sig en tydligare förståelse kring vardagliga situationer. Vi ville med studien se vilka verktyg förskollärare använder sig av, hur de arbetar och om de ser framgångar med arbetet. Vi ville även undersöka om förskollärare ansåg att det det fanns hinder eller utmaningar med tydliggörande pedagogik. För att få fram ett resultat genom våra forskningsfrågor användes intervjuer som sedan systematiskt bearbetats och analyserats. Analysen har genomförts med hjälp av kodning och kategorisering utifrån respondenternas svar. Det sociokulturella perspektivet och det multimodala designorienterade perspektivet där kommunikation och interaktion med andra är utgångspunkter för lärande och ligger som grund för denna studie. Resultatet i studien visar att tydliggörande pedagogik handlar om att göra vardagen så tydlig som möjligt för barnen, en tydlig struktur underlättar vardagen genom att ge barnen de visuella strategier och de rätta verktygen för att komplettera det verbala språket. Att arbeta med tydliggörande pedagogik ger lugn och ro i barngruppen, men där tiden att färdigställa material att använda till exempel olika bild/tecken-kort kan vara ett hinder. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)