Mälarängens grundskola

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Författare: Linda Östrand; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Mälarängen är ett utvecklingsområde mellan Bredäng och Mälarhäjden där Stockholms Stad ämnar skapa integration mellan de två stadsdelarna. En del av detta är en skola för årskurserna F-6 som ska välkomna barn med olika bakgrund. För att främja integration har jag skapat en skola som både barnen och samhället kan känna ägandeskap över. Hemvisterna är placerade i den böjda, omslutande byggnadsdelen, en privat miljö åtskild från skolans övriga lokaler för att skapa en känsla av tillhörighet och ägandeskap. Här knyts årskurserna samman av den pedagogiska korridor som löper längs fasaden, från årskurs 1 till 6 och vidare till matsalen, där eleverna ges tillfälle att interagera mellan årskurserna. Längs korridoren finns koksbeklädda väggar där eleverna sätter upp sitt skolarbete och visar det för varandra, vilket ger deras arbete värde och undermedvetet förbereder de yngre eleverna på framtida studier. I den offentliga byggnadsdelen som vetter mot gatan är uthyrningsbara lokaler som ämnessalar och matsalar placerade, så att skolan kan öppnas för allmänheten under kvällstid och helger och därigenom skapa tillfällen för möten mellan människor med olika bakgrund. Därigenom får även allmänheten en chans att knyta av till skolan och utveckla en känsla av ägandeskap så att skolbyggnaden kan bli en del i att skapa en gemensam tillhörighet. Förutom de sociala hållbarhetsambitionerna är skolan ämnad att vara en byggnad som är bra både för människa och miljö. Ett genomgående arbete med sunda och förnyelsebara material har gett en byggnad helt i trä, med stomme av synliga limträbalkar och KL-trä. Taken är gröna och skola ventileras av lärare och elever genom naturlig ventilation som förvärms genom en kulvert under byggnaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)