Tinnitus hos barn. En sammanställning av den forskning som finns idag kring prevalens och påverkan hos barn under 12 år.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Sammanfattning Bakgrund: Hur vanligt är det med tinnitus hos yngre barn? Hur påverkas deras vardag och till vilken grad? Det är ett ämne där det finns ont om forskning och därför finns ett behov av att sammanställa det vi vet idag för att planera framtida studier. Syfte: Att sammanställa och kritiskt värdera den forskning som finns kring tinnitusprevalens och negativ påverkan hos barn under tolv år. Material & Metod: Beskrivande litteraturstudie där tolv vetenskapliga artiklar inkluderats. Resultat: Det är vanligt att yngre barn har upplevt tinnitus någon gång(spontan tinnitus). Siffror mellan 12%-47% rapporteras men det går inte att säga något generaliserbart om hur vanligt det är eftersom samtliga granskade studier har använt sig av olika metoder och intervjufrågor. Konstant och regelbunden tinnitus är mer ovanligt, men påverkar barnen mer negativt. Ångest, oro, sömn- och koncentrationssvårigheter är något som yngre barn med tinnitus upplever i varierande grad. Tinnitus riskerar även att påverka barnens skolgång. Slutsatser: Hur man definierar tinnitus och vilka frågor man ställer till barnen resulterar i olika prevalenssiffror. Det går dock att säga att yngre barn med en hörselnedsättning i större utsträckning rapporteras uppleva tinnitus jämfört med barn med hörsel inom normalområdet. Eftersom det finns en del oklarheter kring prevalensen i kombination med att barn påverkas negativt av sin tinnitus på liknande sätt som vuxna gör, finns ett behov av mer forskning på yngre barn för att i framtiden inom vården kunna sätta in rätt resurser för att stötta dessa barn från så tidig ålder som möjligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)