Undervisning i hållbar utveckling med musik som verktyg - En studie om estetiska processer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att ge klarhet i hur musiklärare kan arbeta med undervisning för hållbar utveckling utifrån frågorna; Hur arbetar musiklärare med undervisning för hållbar miljö och Hur arbetar musiklärare med undervisning för hållbar demokrati? Studien presenterar tidigare forskning om undervisning för hållbar utveckling för att få ett historiskt perspektiv på frågan. Studien tar också upp tidigare forskning om musikens roll på en skola och hur musiken kan användas ur ett hållbarhetsperspektiv. Datainsamlingen grundade sig i semi-strukturerade intervjustudier där jag samtalade med två gymnasielärare från olika om hur de bedriver sin undervisning ur ett hållbarhetsperspektiv. Resultatet visar att de båda skolornas ledning ser olika på undervisning för hållbar utveckling. På Bäckskolan var det viktigt och hållbar utveckling var som ett honnörsord för skolan. På Ekskolan skolan kan hållbar utveckling liknas vid en trend som försvann för cirka sju år sedan. I fråga om innehåll skiljde sig skolorna också åt och Bäckskolan bedrev ett projekt där elever framställde upplysnings- och propagandafilmer om hållbar utveckling. På Ekskolan såg de musiken i sig som ett sätt att fostra hållbara människor eftersom eleverna inom musiken ständigt tränar sig i lyhördhet och samspel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)