Lärarröster om läsutvecklingsmetoder för att utveckla elevers läsförmåga

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka hur lärare i förskoleklass samt förstaklass resonerar kring läsutvecklingsmetoder/tillvägagångssätt vid elevers tidiga läsutveckling. Studien ämnas även granska hur samarbetet mellan förskoleklass samt förstaklass sker gällande elevers läsutveckling, i syfte att lyfta hur samarbete kan påverka elevers läsförmåga. Studien utgick ifrån frågeställningarna: Vilka faktorer ser lärarna ha störst inverkan på den tidiga läsutvecklingen? Vilka metoder/tillvägagångssätt anser sig lärarna tillämpa vid tidig läsutveckling? Hur ser det pedagogiska samarbetet ut mellan förskoleklasslärare och förstaklasslärare gällande läsutvecklingsmetoder? För att få svar på dessa frågor genomfördes det sju kvalitativt semistrukturerade intervjuer. Samtliga respondenter som medverkade är utbildade lärare och är verksamma som antigen förskoleklasslärare eller förstaklasslärare. Studiens resultat visade att skillnaden mellan förstaklasslärarna och förskoleklasslärarna inte var så stora. Samtliga lärare i studien använder inte en läsutvecklingsmetod helt renodlat utan blandar olika metoder vid tidig läsinlärning. Lärarna tar däremot i studien hänsyn till många olika faktorer som enligt lärarna måste inkluderas i läsundervisning. Resultaten visar även att Bornholmsmodellen är den mest frekventa bland förskoleklasslärare och att ljudmetoden, helordsmetoden samt LTG- metoden är vanligast bland studiens förstaklasslärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)