Blogg i skolan – en studie av gymnasieelevers och lärares bloggvanor och uppfattningar om bloggar

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Carina Bierich; [2010-02-09]

Nyckelord: Bloggvanor; uppfattningar; skola; enkätundersökning;

Sammanfattning: Den här studien handlar om bloggar samt elevers och lärares bloggvanor på en gymnasieskola. Syftet med uppsatsen är att undersöka bloggvanor och uppfattningar om bloggar hos gymnasieelever och lärare i en gymnasieskola. Mina frågeställningar är: 'Hur definierar elever och lärare bloggen som text och genre? 'Vilka bloggvanor har elever och lärare? 'Vad har elever och lärare för uppfattningar om bloggar? 'Anser lärare att bloggar kan locka till läsning och skrivande? 'Vad har lärare för inställning till bloggar i undervisningen? Den teoretiska anknytning som används är teorier om blogg som fenomen, bloggens historia, blogg i Sverige samt motiv för att blogga. Studien genomfördes genom två kvantitativa enkätundersökningar, med kvalitativa inslag i form av öppna frågor, i två klasser samt bland lärare på en gymnasieskola i Västra Götalandsregionen. Resultatet som framkom av studien är att både elever och lärare definierar bloggar som personliga, subjektiva, ofta uppdaterade, aktuella och kortfattade. Två kvinnliga elever och två manliga lärare skriver blogg och anledningar till att de skriver är för att det är kul, för att informera/uppdatera andra om något samt för att få respons. Dessa bloggare uppdaterar sin blogg någon gång per månad eller vecka vilket, enligt resultat från annan forskning, avviker från den typiska svenska bloggaren som uppdaterar sin blogg varje dag. 51 % av eleverna och 37 % av lärarna läser bloggar, och detta på grund av att de vill fördriva tid, få information och ta del av andras liv och intressen. De flesta eleverna tror att bloggar kommer att finnas kvar i framtiden om intresset för dem håller i sig. Majoriteten av lärarna tror att bloggar kan locka till läsning och skrivande och att det går att använda dem i undervisningen för att inspirera och skapa diskussion och reflektion. Endast två lärare använder sig av blogg i undervisningen. Detta gör de genom att lyfta fram bloggar vid lämpliga tillfällen samt för att inspirera till debatt och skrivande. Lärarna i studien tror att det blir vanligare med bloggar i framtidens skola, men menar att bristen på datorer är en begränsande faktor i dagsläget. Studien bidrar till en ökad inblick i elevers och lärares bloggvanor och attityder till bloggar i gymnasieskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)