Hög närvaroprocent på idrottslektioner i skolan, men deltar eleverna i undervisningen? : En kvantitativ undersökning som undersöker elevers delaktighet i praktisk undervisning på idrottslektioner

Detta är en M1-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: Simon Gudmundsson; Nicolaus Elfström; [2024]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och Frågeställningar Syftet med denna studie var att ta reda på hur stor andel av eleverna som går på idrottslektioner fast de inte är praktiskt involverade och deltar i undervisningen. Vi ville också undersöka varför dessa elever avstår från att delta i undervisningen och om vissa delmoment påvisar större avvikelser inom idrott och hälsa. Hur stor andel av eleverna deltar inte regelbundet i idrottsundervisningen? Vilken del av undervisningen deltar eleverna minst i? Varför väljer vissa elever att inte delta i undervisningen Känner eleverna en meningsfullhet med innehållet i idrottsundervisningen? Är eleverna motiverade att delta på lektionerna?   Metod Studien baserades på årskurs 9 i en innerstadsskola i Stockholm genom en kvantitativ undersökning. Eleverna fick svara på en enkät som vi skribenter hade förberett. Enkäten innehöll frågor som skulle svara på frågorna och syftet med studien. Totalt deltog 97 av 108 elever i studien, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 90 procent av alla åk 9 elever på skolan. För att tolka studiens resultat och få en djupare förståelse för hur eleverna resonerade använde vi två ram teorier; Self Determination Theory (SDT) och KASAM (Antonovsky), som båda har sin grund i hur motivation och en känsla av meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet.   Resultat Resultaten visade att ett stort antal elever som går på lektionerna inte är med och deltar i den praktiska undervisningen i idrott och hälsa. Endast 38% av eleverna på denna skola antydde att de alltid deltar i idrottsundervisningen bortsett från någon enstaka lektion om sjukdom eller skada inträffar. Resterande 62% medger att de väljer att stå över från att delta i idrottsundervisning i någon grad av annat skäl än sjukdom eller skada. Danslektioner, 2 orientering, gymnastik och friluftslivslektionerna var olika delmoment som eleverna i olika utsträckning valde att stå över.   Slutsatser Genom vår analys framgår att fler elever kan uppnå en positivare syn på idrottslektionerna genom att integrera olika faktorer som betyg samt föräldrar, alltså inre och yttre motivation. Detta kommer att stärka deras motivation. Denna observation kan potentiellt bidra till att förbättra attityder gentemot ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)