Förtroende och belåtenhet i leverantörskedjan för nötkött : kvalitativa intervjuer med irländska nötköttsaktörer

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of People and Society

Sammanfattning: Bakgrunden till denna uppsatts är att ett större projekt har inletts i samarbete mellan McDonalds Sverige, Sveriges nötköttsproducenter (SNP) och Lantbruksuniversitetet (SLU) i Alnarp. I projektet skall man undersöka hur det är möjligt att skapa en bättre och säkrare tillgång & lönsamhet genom hela kedjan för svenskt nötkött. I denna uppsats, som är en del av det större projektet, så kommer jag att inrikta mig på att undersöka och sammanställa information om hur förtroende skapas i en leverantörskedja för nötkött i Irland och undersöka vilka faktorer som styr belåtenheten i leverantörskedjan. I litteraturstudien kommer det att inledningsvis beskrivas hur Irlands nötköttsföretagande är uppbyggt, följt av ett kort stycke om McDonalds Irland och Bord Bias kvalitetssäkringssystem som används inom kedjan. Sedan följer en litteraturgenomgång om hur en leverantörskedja kan vara uppbyggd och fungera, hur relationer fungerar i leverantörskedjan, förhållandet mellan belåtenhet och förtroende i leverantörskedjan och en beskrivning av leverantörskedjan av nötkött. Studien grundar sig på kvalitativa intervjuer med fyra irländska nötköttsproducenter, två irländska slakterier och en nötköttsansvarig på IFA (Irish Farmers’ Association). Urvalet av intervjuenheter har skett genom SLU och de båda slakteriernas kontakter. Intervjuerna genomfördes som semistrukturerade intervjuer med hjälp av tre olika intervjuguider (se bilaga 1-3). Resultatet av studien är att förtroende, belåtenhet och kommunikation värdesätts högt av irländska nötköttproducenter. En god personlig kontakt mellan lantbrukare och slakteri anses vara av stor vikt då ytterst få kontrakt skrivs mellan de olika aktörerna. Gemensamt för de intervjuade lantbrukarna var att de alla ändå upplevde att dåligt betalt för deras djur inte kunde vägas upp av goda relationer. Om det endast var små variationer i priset så stannade man dock hos det slakteri som man hade med bäst relation till. Goda relationer och förtroende i leverantörskedjan kan också användas som ett verktyg för att uppnå ökad effektivit och kvalitet. Därmed finns det en möjlighet att reducera onödiga kostnader och skapa mer värde inom kedjan. Studien identifierade ett antal konkreta faktorer, åtgärder och verktyg som kan anses viktiga för skapandet av goda relationer i kedjan och också ha positiva ekonomiska effekter – två aspekter som är tätt sammanlänkade. Bland dessa kan nämnas kvalitetssäkringssystemet, arbetet med producentgrupper, en lämplig betalningsmodell, och god kommunikation mellan köpare och säljare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)