”Jag skulle vilja ha mer rörelse, men det är så mycket annat som ska hinnas med” : Hur rörelse integreras i förskolans utbildning – ur ett förskollärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Barn spenderar en avsevärd del av sin vardagstid på förskolan, vilket gör att barns fysiska förutsättningar och vad förskolan erbjuder för rörelseaktiviteter är väsentliga faktorer som kan gynna barns välmående. Studiens syfte är att synliggöra hur förskollärare beskriver sitt arbete med rörelse i förskolans utbildning. I denna kvalitativa studie har vi valt att använda oss av semistrukturerade intervjuer. Studien har analyserats utifrån Deweys lärandeteori och centrala begreppet intelligent action och Gibsons begrepp affordance. I resultatet framkommer det att förskollärare anser att rörelseaktiviteter ska vara lustfyllda. Förskollärare lyfter både beskrivningar av sitt arbete med rörelseaktiviteter i förskolans utbildning samt utmaningar som förekommer i förskolans rörelsearbete. Slutsatsen visar att förskollärare kan skapa gynnsamma rörelseaktiviteter till barn genom att ha ett tillåtande förhållningssätt där förskolläraren synliggör och ser möjligheter till rörelse, men även genom att erbjudas tid och kompetens för att göra det möjligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)