Arbetsmiljön för lärare i ämnet idrott och hälsa : En kvalitativ studie från lärare i idrott och hälsas synvinkel

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka arbetsmiljön i yrket som lärare i ämnet idrott och hälsa. Studien utgår från följande frågeställningar: ·         Hur beskriver lärarna arbetet i ämnet idrott och hälsa? ·         Hur påverkas den psykiska hälsan när man arbetar som lärare i idrott och hälsa? ·         Hur arbetar skolorna för att främja en god arbetsmiljö? Metod Studien använder en kvalitativ metod och innehåller fyra intervjuer med lärare i idrott och hälsa på gymnasiet och en intervju med en rektor från en gymnasieskola. Intervjudeltagarna fick besvara frågor angående hur de trivs på sitt arbete, hur deras skola arbetar för att främja den psykiska och mentala hälsan för lärare samt hur de själva ser på eventuellt arbete som kan bidra till en främjande psykisk och mental hälsa hos lärare. Resultat Resultatet av studiens intervjuer visade att lärarna trivs med sin yrkesroll och att de känner en meningsfullhet i sin roll som lärare. De flesta lärarna poängterar att den positiva relationen med kollegorna på skolan bidrar till att de trivs med sitt arbete. De flesta lärarna upplever att det är för mycket administrativt arbete med dokumentation kring sådant som inte rör den egna undervisningen. En del lärare menar att man bör använda sig mer av utvärderingsmaterial för att synliggöra eventuell negativ psykisk och mental hälsa. Andra lärare menar att man bör skära ner på det administrativa arbetet och anställa personal som tar hand om sådant som inte handlar om lärarens egen undervisning. Slutsats De slutsatser man kan dra av den här studien är dels att lärarna trivs med sin yrkesroll som lärare i ämnet idrott och hälsa, vilket kan kopplas till begreppet KASAM. En slutsats man också kan göra är att det är tidskrävande för lärarna med dokumentationsarbetet som gäller anpassad studiegång men också vad gäller planering och bedömning. Detta dokumentationsarbete kan i flera fall framkalla stress hos lärarna. En annan slutsats från den här studien är att fler frågor kring lärarnas fysiska arbete kunde ha ställts för att få en ännu bättre syn över arbetsmiljön för en lärare som undervisar i ämnet idrott och hälsa

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)