Pedagogers uppfattningar om barns lek i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra till en större förståelse kring lekens betydelse och synliggöra pedagogers uppfattningar om barns lek i förskolan. Studien genomfördes genom att vi använde oss av en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att lek och lärande hänger ihop samt att lek är betydelsefullt för barns livslånga lärande och utveckling. Genom resultatet framkommer att leken har stor betydelse för barns sociala utveckling, där barn kan känna gemenskap, utveckla kunskaper och vara kreativa. Resultatet visar även att pedagogernas förhållningssätt, barnsyn och kunskapssyn avspeglas i verksamheten och har betydelse för hur de ser på lekens möjligheter i förskolan. Slutsatsen i studien är att pedagogerna uppfattar barns lek som sammankopplat med deras lärande, samtidigt finns det begränsningar i barns lek vilket gör att pedagogerna sätter ramar och villkor för vilken lek som barnen tillåts lära genom.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)