Interkulturellt förhållningssätt i förskolan : En studie om pedagogers beskrivning och erfarenheter av det interkulturella arbetet i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Syftet med studien är att öka pedagogers kunskap om det interkulturella förhållningssättet i förskolans verksamhet. För att undersöka det interkulturella förhållningssättet har vi genomfört kvalitativ forskningsintervju där åtta pedagoger intervjuats. I intervjuerna har fokus varit på pedagogers tal om det interkulturella förhållningssättet i förskolans verksamhet. I bakgrund och tidigare forskning visar att det finns en brist på kompetens hur det interkulturella arbetet ska genomföras i förskolan och att det blir en utmaning när det inte finns mångfald i barngruppen. Studiens material har analyserats och diskuterats utifrån den sociokulturella teorin. Resultatet visar att pedagoger har en varierad syn på vad begreppen kultur, mångkulturellt och interkulturellt har för betydelse. Pedagogerna är eniga om att den största utmaningen de står inför är att de inte har tillräckligt med kompetens i ämnet, även tidsbristen för reflektion ses som en utmaning. En utmaning som synliggörs i resultatet är språket, hur pedagogerna, barn och vårdnadshavare kommunicerar med varandra när inte samma språk talas. Resultatet visar att pedagogerna har en positiv inställning till de olika möjligheter som det interkulturella arbetet för med sig i verksamheten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)