Dokumentation utan att bedöma barn: en diffus balansgång : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av bedömning i dokumentationsarbetet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskaper kring hur förskollärare beskriver bedömning i dokumentationsarbetet i förskolan. För att exemplifiera detta valdes att fokusera på dokumentation inför ett utvecklingssamtal. Empirin har samlats in genom en kvalitativ metod där sju semistrukturerade intervjuer med legitimerade förskollärare har genomförts, för att bilda kunskap om förskollärares beskrivningar. Forskningsfrågan som studien utgått från är hur förskollärare talar om sitt uppdrag att dokumentera barns lärande och utveckling inför utvecklingssamtalet. Förskollärares tal och beskrivningar om begreppen bedömning och dokumentation har studerats och studien har inspirerats av det socialkonstruktionistiska perspektivet. Studiens empiri har bearbetats genom en innehållsanalys.    Resultatet visar att bedömningar av barns enskilda prestationer sker i förskolan, trots medvetenheten kring att sådana bedömningar inte ska utföras. I talet om bedömning ses begreppet som svårtolkat av förskollärarna. Vidare visar resultatet att förskollärare använder färdigställda mallar i dokumentationsarbetet och talar om att barnen synliggörs på olika sätt genom dessa. Dessutom visar resultatet att förskollärare bedömer barnen utifrån ålderstypiska normer, samtidigt som förskollärare talar om att det är verksamheten som ska bedömas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)