OMORGANISATION UNDER TURBULENTA FÖRHÅLLANDEN : En studie av Primärvårdens organisationsförändring och hurmedarbetarnas arbetsmiljö kan påverkas i samband med en turbulentomvärldsförändring.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: Organisationsförändringar är idag en stor del av samhällets utveckling och något som konstantsker runt omkring oss utan att vi tänker på det. Hur dessa förändringar ser ut kan variera frånsituation till situation, men oftast sker det i samband med att man upptäckerförbättringspotential inom organisationen. Vi har genom denna studie placerat enorganisationsförändring inom en turbulent kontext.Vården har under flera år varit väldigt ansträngt i samband med Covid-19-pandemin som brötut i slutet av 2019. Precis innan Covid-19 klassades som en pandemi så bestämde sig RegionVästerbottens Primärvård för att genomföra en stor organisationsförändring. I samband medden rådande pandemin var mycket av fokuset inom vården att hantera och klara av den ökandevårdkön. Detta har i sin tur gjort att delar av organisationsförändringen prioriterats bort förandra nödvändiga åtgärder.Vi formulerade följande forskningsfråga: Vad får en omorganisation under en turbulentomvärldsförändring för konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö?Utifrån forskningsfrågan och det medföljande syftet samt delsyftet har vi kollat på kontextenav en turbulent omvärldsförändring och hur den kan tänkas påverka en normalt genomfördorganisationsförändring. Vidare har vi tittat på faktorer som kommunikation inom ledarskap,medarbetarnas upplevda organisationskultur och employee participation för att kolla hur dessakan påverka organisationsförändringen mot en positiv eller negativ riktning vidimplementerandet.Genom denna studie bidrar vi med nya insikter i den psykosociala arbetsmiljön och hur denpåverkas av att man initierar en organisationsförändring under en turbulent omvärldsförändringoch hur detta kan bidra till stress, oro och i värsta fall sjukskrivning. Vi har redovisat förrekommendationer för vad man bör göra som organisationsledning innan man hamnar i enliknande situation, samt hur man ska gå tillväga för att åtgärda det missnöjet som kan uppstå isamband med att man fullföljer en sådan organisationsförändring. Resultatet av studien visarpå att kommunikation och medarbetares möjlighet att delta i förändringen kan påverka hurmedarbetarna upplever sin psykosociala arbetsmiljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)