Kommunikation mellan sjuksköterska och patient. En viktig del i vårdmötet

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Kommunikation är en central del i vårdmötet mellan sjuksköterska och patient. Det finns flera anledningar till att kommunikationen måste fungera, för att patienten ska få möjlighet att vara delaktig i vården och för att få information om behandling. Syftet med arbetet är att kartlägga vad som påverkar kommunikationen mellan sjuksköterska och patient. Metoden är en litteraturstudie baserad på 13 artiklar som vi fick fram via sökning i databaserna Cinahl, PubMed och Scopus. Kvalitetsgranskning har utförts utifrån kriterier utformade efter Willman, Stolt och Bahtsevanis (2011) mall. Resultatet I resultatet framkom fyra teman: kommunikation nödvändig för att bygga en relation, kommunikationen är inte personcentrerad, patientens syn på kommunikation och kommunikationshinder. Resultatet visar att sjuksköterskorna har kunskap om hur kommunikation skall utföras. För att kommunikationen ska vara så god som möjligt krävs en relation mellan sjuksköterska och patient. Resultatet av studien visar även att det finns flera faktorer som spelar in på hur kommunikationen utförs, så som tidsbrist, barriärer hos sjuksköterska, patient eller läkare samt organisationens upplevda krav och förväntningar. Resultatet visar även på att sjuksköterskornas och patienternas syn på kommunikationen är lika. Slutsats För att kunna kommunicera på ett bra och effektivt sätt behövs det en relation mellan patient och sjuksköterska. För att kunna bygga en bra relation behövs kontinuitet bland sjuksköterskorna, en gemensam värdighet, respekt och ett gott bemötande. Kunskapen för det goda samtalet finns bland sjuksköterskorna men upplevd tidsbrist och organisatoriska krav leder till att kommunikationen med patienterna försummas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)