Jämställd läsförmåga? : En studie av Helsingborgsmodellen för läsinlärning.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka om Helsingborgsmodellen kunde påvisas leda till utjämning av könsskillnader i måluppfyllelse i läsinlärning för elever i årskurs 1–3. Kvalitativa metoder har använts till insamling, där tre semistrukturerade intervjuer utgjort den främsta källan och färdiga sammanställningar av provresultat från de nationella proven använts som tillägg. Resultatet av studien visar på att det inte går att göra några generaliseringar av Helsingborgs skolors läsinlärningsmetoder då modellen till stor del har bytts ut av Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd sedan 2019. Det finns heller inget empiriskt stöd som bekräftar att de framgångar som pojkarna i kommunala skolor i Helsingborg i slutet av årskurs tre gjort i de nationella proven grundar sig på modellen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)