För att vi ska kunna göra någonting : En konventionell innehållsanalys av elevers uppfattningar, upplevelser och beskrivningar av jämställdhet i företagsekonomi

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

Sammanfattning: Den här studiens syfte är att undersöka gymnasielevers uppfattningar, upplevelser och beskrivningar av jämställdhet i företagsekonomiska sammanhang och i undervisning i företagsekonomi. I detta syfte genomfördes sex gruppintervjuer på tre gymnasieskolor. Metodansatsen som användes för studien är konventionell innehållsanalys, där empirin bearbetades med inspiration från Corbin och Strauss (1990) kodningsprincipen. Intervjuerna tolkades med teoretiska begreppen jämställdhet och intersektionalitet, där inom ramen för intersektionalitet användes begreppen kön och könsroll, klass och etnicitet. Resultatet visar att eleverna påverkas av könsroller som existerar i företagsekonomins undervisningssammanhang. Genusbias och brister i representation av intersektionella identiteter i läroboksbilder och texter upptäcktes också som faktorer som påverkar elevers lärande och motivation. Resultatet visar också på att eleverna uppfattar och beskriver svenskt näringsliv som ojämställt och upplever att dessa ojämlikheter reflekterar på skolan och påverkar dem på olika sätt. Denna studie bidrar till lärarprofessionen genom att ge en överblick av elevernas olika sätt att uppfatta, uppleva och beskriva jämställdhet i företagsekonomiska sammanhang. Dessutom lyfter studien fram vikten av att lärare kompenserar för brister i läromedel vad gäller representation av mångfald i kön och etnicitet för att göra undervisning om jämställdhet meningsfullt för elever. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)