SLOW FASHION : Ett genomtänkt och planerat köp som kräver större uppoffring?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: I kontrast till fast fashion, som tampas med snabbt mode och massproduktion med korta ledtider har slow fashion-rörelsen kommit och anammats av flera aktörer på modescenen. Med hjälp av slow fashion vill man således inspirera till en hållbar och tidlös garderob som är genomtänkt och står stark mot modevärldens snabba svängar och därpå, bidra till att konsumtionen inte ökar i kvantitet utan i kvalitet. Problemet i hållbar konsumtion är att konsumenter ofta väljer att inte handla utifrån ett hållbart perspektiv trots att deras intention säger det. Forskning visar att det uppstår ett gap mellan vad konsumenter tänker göra och vad de faktiskt gör, ett attityds-beteende-gap. Studiens syfte är att fastställa egenskaper och undersöka kundbeteenden i samband med att handla slow fashion. Samtida forskning har presenterat gapet och dess existens, i vår studie vill vi bygga vidare på tidigare forskning och ta in teorin till slow fashion och kundbeteendet bakom ett sådant köp. Vad får en konsument att välja slow fashion produkter och vad profilerar en slow fashion konsument? För att förstå och tolka det empiriska materialet utformades en teoretisk referensram kring tre olika teorier, Attityd-beteende-gapet, Consumer culture theory och teorin kring behovsidentifikation. Studiens resultat visar att faktorer såsom identifikation, pris, tidlöshet och hög produktkvalitet påverkar konsumenten till att handla slow fashion-produkter. Vidare presenteras hur dessa faktorer prioriteras och planeras i köpprocessen. Planeringen är genomgående hos studiens alla respondenter och insikten diskuteras djupare. Slow fashion konsumeras således med ett stort engagemang och en hög pris-acceptans.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)