Svårigheter, anpassningar och arbetssätt i matematikundervisning för elever med ADHD- En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens universitet; Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: I våra styrdokument (Lgr 22) poängteras det att alla elever har rätt till undervisning som leder till lärande och utveckling samt att elever i behov av stöd har rätt att få det stöd som behövs. Elever med ADHD räknas till den kategori elever som behöver stöd då skolsvårigheter förekommer hos dessa elever. Syftet med denna studie var att analysera och beskriva lärares syn på svårigheter samt framgångsrika anpassningar och arbetssätt i matematikundervisningför elever med ADHD. Forskningen vi lyft handlade om svårigheter inom taluppfattning och ADHD samt anpassningar och arbetssätt i matematik och för elever med ADHD. Vi utgickfrån en kvalitativ forskningsansats och semistrukturerade intervjuer genomfördes med 12 lärare som undervisar i matematik på lågstadiet. I vår analys av data använde vi oss av de specialpedagogiska perspektiven kategoriskt och relationellt. Våra resultat visade inga specifika matematiksvårigheter, snarare var svårigheterna ADHD- relaterade såsomsvårigheter att avskärma intryck, koncentrations- och fokusproblem samt att planera och genomföra arbete. Även svårigheter som har med motivation och intresse framkom. Utifrån vår analys hittade vi svårigheter som passade in både i det kategoriska och det relationella perspektivet. Även anpassningarna och arbetssätten återfanns både i det kategoriska- och relationella perspektivet. Till de kategoriska anpassningarna och arbetssätten hörde fysiska hjälpmedel, pauser, färre eller mindre omfångsrika uppgifter och enskilt arbete eller arbete i mindre grupp. Struktur och tydliga instruktioner hörde till det relationella perspektivet och placering av elever med ADHD i klassrummet kunde ses både ur ett kategoriskt och relationellt perspektiv. Vi kom fram till att lärarna hade ett kategoriskt synsätt på elever med 3ADHD i matematikundervisningen både när det gällde svårigheter men också när det gälldeanpassningar och arbetssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)