"Inspiration" Arbetsportfolions relevans för instrumentalundervisning

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Johan Jansson; Gustav Horneman; ; [2008]

Nyckelord: Läromedel; musikundervisning; slagverk; portfolio; ;

Sammanfattning: SyfteSyftet med examensarbetet har varit att undersöka i vilken utsträckning elevens reflekterande över sittmusicerande och sin egen utvecklingsprocess kommer till uttryck inom instrumentalundervisning i trumset.Behövs ett komplement till läromedel för att bidra till elevens självinsikt, självkänsla, kritiska tänkande,reflekterande, kreativitet, utforskande och lust att lära? Genom att utforma en arbetsportfolio har vårt syfte varitatt ge eleven utrymme för att arbeta med de ovannämnda punkterna.MetodGenom intervjuer med trumlärare och trumelever, samt jämförande av läromedel har vi undersökt om det finnsett eventuellt behov av ett komplement till läromedel och den instrumentalundervisning som bedrivs. För attskapa en bild över instrumentalundervisningens olika nivåer har vi använt oss av informanter på musik- ochkulturskola, gymnasieskolans estetiska program, folkhögskola och musikhögskola. De läromedel som jämförts ärde mest sålda och vanligt förekommande inom undervisning för trumset. Vår arbetsportfolio har utformats för attvara enkel att använda för sitt eget reflekterande, men samtidigt som ett hjälpmedel för kommunikationen mellanlärare och elev.ResultatUndersökningarna tyder på att det finns ett behov av att införa ett medel för elevens analyserande av sitt lärande.Läromedlen och undervisningen handlar mycket om reproducering av traditioner, men lämnar litet utrymme förelevens egna målsättningar, visioner och reflekterande. Kursbeskrivningar i instrument/sång på estetiskaprogrammet kräver i sina betygskriterier att eleven analyserar sitt musicerande, vilket visar att det är på tiden attskapa verktyg för detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)