Lärares användning av digitala resurser i idrott och hälsa : En kvalitativ intervjustudie med gymnasielärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka idrott och hälsa lärares personliga digitala kompetens och dess påverkan på användningen av digitala resurser i undervisningen inom ämnet idrott och hälsa på gymnasiet i relation till läroplanens riktlinjer. Genom att tillämpa det teoretiska ramverket TPACK - teorin analyserades det insamlade empiriska resultatet med fokus på teorins tre centrala delar: Technology Knowledge (TK), Pedagogical Knowledge (PK) och Content Knowledge (CK) (Herring, m.fl. 2016). I resultatet framkom det genom intervjuer med idrott och hälsa lärare verksamma på gymnasiet att det fanns två väsentliga faktorer. Dessa avgör möjligheten att använda och integrera digitala resurser i idrott och hälsa undervisningen. Lärarens individuella digitala kompetens visade sig vara avgörande, men korrelerade även starkt till deras intresse att använda digitala resurser och utveckla sin egen digitala kompetens. Dessutom spelar skolans resurstillgångar en avgörande roll för vilka digitala resurser som läraren har till förfogande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)