SAMSPELET MELLAN FEEDBACK OCH ORGANISATIONSKULTUR & LEDARSKAP : En studie av ett företag inom industrisektorn

Detta är en M1-uppsats från KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

Författare: Vinh Chung; [2011]

Nyckelord: Feedback; Ledarskaps aspekt; organisationskultur;

Sammanfattning: Som ett kommunikationsverktyg och en ledarskapsaspekt tjänar feedback många syften i en organisation, och är därför ett ständigt aktuellt och relevant ämne. Somliga ledarstilar passar bättre än andra i olika organisationer, då organisationskulturen har en stor påverkan på hur ledarskapet mottages. På grund av detta påverkas även relationen mellan ledare och medarbetare och hur tvåvägskommunikationen, feedbacken, sker mellan parterna. I denna uppsats undersöks samspelet mellan feedback och organisationskultur & ledarskap i syfte att utveckla feedbacken inom organisationer. Hur feedback sker, problem i samband med feedback och förutsättningarna för feedback har varit viktiga aspekter som har undersökts i denna studie. Fokus har varit mycket på den informella feedbacken där organisationskulturen och ledarskapet spelar viktiga roller. Studien har avgränsats till ett privat företag inom industrisektorn. Studien har genomförts med den abduktiva metoden, vilken tillåter ständig reflektion med ett teoretiskt ramverk, samt möjligheten att kunna urskilja empiriska mönster. Under studiens gång har litteraturstudier och intervjuer använts som metoder för datainsamling. Litteraturstudier har valts som ett sätt att bygga upp grundläggande kunskap för ämnesområdet. Insamling av primärdata har sedan skett via intervjuer. Resultaten visar att det finns ett öppet klimat på företaget och att det i sig skapar förutsättningar för att kunna ge och ta feedback, men att det inte finns en tydlig feedbackkultur som återspeglas i processer. Medarbetarna är överlag nöjda med feedbacken, men efterfrågar till en viss grad även mer konstruktiv feedback från sina chefer. Att ge denna slags feedback var även något som cheferna hade svårigheter med. En utmaning för chefer och ledare är att hitta rätt distans till sina 4 medarbetare. En för nära relation kan resultera i en kompisrelation och det finns risk att sakligheten försvinner. En för distanserad relation bygger inte den nödvändiga förtroenderelationen och den öppenhet som måste finnas där för att effektivt kunna förmedla saker. Lyckad feedback förutsätter därför bland annat att ledaren besitter rätt kunskaper och en fingertoppskänsla. Slutsatser efter genomförd studie är att företaget bör satsa mer på att inkorporera feedback som en ledarskapsaspekt i utbildningen, att det finns ett bättre stöd från HR samt att positiv feedback synliggörs mer. Detta är ett fortsatt steg i att ge företagets ledare de verktyg och förutsättningar som behövs för att skapa en feedbackkultur där feedback är önskad och mottaglig, och något som sker i en naturlig process.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)