Kollektivtrafik mellan Helsingborg- Höganäs

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/LTH Ingenjörshögskolan vid Campus Helsingborg

Sammanfattning: Satsningar på spårvägs investeringar i Skåne är efterfrågade av olika kommuner bland annat en regional spårväg mellan Höganäs- Helsingborg. Sträckan studeras ytterligare av de trafikperspektiven som tycks vara bristfälliga, punktlighet, kapacitet, restid och tillgänglighet. Hur nöjda resenärer är med dagens trafik studeras samt vilka eventuella problem som kan behöva åtgärdas. Det studeras också om en spårvägs investering är den enda optimala åtgärd eller lösning till ett eventuellt problem. Med detta examensarbete vill vi besvara frågan om vilka eventuella problem som finns och hur nöjda resenärer är med kollektivtrafiken Höganäs – Helsingborg. Därefter undersöks möjligheten för olika åtgärder och hur effektiv en spårvägs investering mellan orterna Helsingborg och Höganäs och om en sådan investering kommer att lösa eventuella trafikproblem. Litteraturstudier, enkäter, intervjuer och mätningar ligger som grund för denna studie. Dessutom ska förstudien om Helsingborg - Höganäs spårväg studeras. Resultat av enkätsvaren och punktlighetsmätningar insamlas. Restiden och kapacitet är inte problem i sig men de olika fördröjningspunkterna kan orsaka en längre restid. Ett antal förslag redovisas för att åtgärda fördröjningen. En rekommenderad korridor bör utredas vidare. Investering i spårvägs på sträckan Höganäs – Helsingborg är bra lösning för kapacitetsbrist men medför längre restid, därför rekommenderas det utreda möjligheten att köra nuvarande busslinje 222 tillsammans med spårvagn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)