Revisionskvalitet: Effekten av långa och många revisionsuppdrag

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

Sammanfattning: Revision är en viktig funktion för bolags intressenter som en säkerhet att bolagets företagsinformation är att lita på. Revisionsskandaler runt om i världen har dock gjort att revisionskvaliteten ifrågasatts. I syfte att öka kvaliteten på revisionen har det införts krav på revisorsrotation för bolag av allmänt intresse i Sverige. För en personvald revisor får uppdragstiden som längst vara sju år. Sedan måste bolaget byta revisor. Vidare menar Martin Johansson, tidigare VD för Svenska Revisorsamfundet (SRS), att över 200 uppdrag per revisor påverkar revisionskvaliteten negativt och att ett spann mellan 70 och 150 uppdrag är optimalt.Studiens syfte är att beskriva och analysera om revisionsuppdragets längd och antalet uppdrag påverkar revisionskvaliteten och att diskutera detta i termer av oberoende och kompetens. Genom att mäta going concern-yttranden från revisorn räkenskapsåret innan det år ett bolag gick i konkurs visar studien inget samband mellan längden på revisionsuppdraget och revisionskvalitet. Det är således inte möjligt att slå fast att kortare eller längre revisionsuppdrag ger bättre eller sämre revisionskvalitet. Inte heller finner studien något samband mellan antalet uppdrag och revisionskvalitet. Studien finner således inte något optimalt antal uppdrag med hänsyn till revisionskvalitet. Däremot återfinns de undersökta revisorerna i spannet strax ovanför 70 till 150 uppdrag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)