Bankers visuella externa kommunikation under ekonomiskt oroliga perioder : “Vi fokuserar på bolån så att du kan fokusera på livet”

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

Sammanfattning: Vi befinner oss just nu i mitten av 2023 som är en ekonomiskt orolig period på grund av kriget i Ukraina, corona-pandemi, energikris och inflation. Banker kan betraktas som en livsnödvändig samhällsinstitution som under denna period kan minska oron i samhället och samtidigt bygga ett starkt varumärke med hjälp av sin visuella externa kommunikation. Visuell kommunikation kan snabbt och tydligt överföra information, har en känslomässig påverkan och skapar en attraktiv och engagerande kommunikation. Problemet är att det saknas forskning som ser på bankers externa kommunikation under oroliga perioder ur ett visuellt perspektiv. Därför ämnar denna studie att fylla den forskningsluckan. Studien bidrar även med forskning som ser på bankers kommunikation ur ett nutida perspektiv i det sammanhang som aktuella samhällskriser orsakat vilket också är en forskningslucka att fylla. Studien utförs som ett kvalitativt kreativt projekt med Sparbanken som fallstudie där det undersöks hur de kan kommunicera med sina kunder och allmänheten gällande bolån under rådande inflation. I projektets designprocess skapas exempel på kampanjidéer som personer som påverkas av den höjda bolåneräntan värderar i enskilda intervjuer. Deras synpunkter tillsammans med teorier inom varumärke och visuell extern kommunikation, och tidigare forskning om bankers externa kommunikation,  ligger till grund för resultatet och en färdigställd kampanj. Resultatet visar att trygghet och pålitlighet bör genomsyra kommunikationen, vilket stöds av tidigare forskning. Men studien visar också att en symbolisk och djupare betydelse som skapar en emotionell koppling mellan mottagaren och avsändaren är betydelsefull. Studien påvisar också att visuella element som skapar igenkänning, enkelhet, tydlighet och optimism hos mottagaren ska användas i den visuella externa kommunikationen. Resultaten är användbara för banker att ta del av för att tillsammans minska oron i samhället med hjälp av visuell extern kommunikation. Både nu och under eventuella ekonomiskt oroliga perioder framöver.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)