Digitala undervisningsverktyg i programmering - En kvalitativ intervjustudie över svenska mellanstadielärares val och användande av system

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: En kvalitativ intervjustudie som undersöker vilka faktorer som påverkar mellanstadielärares val och användning av informationssystem för undervisning i programmering. Studien finner att underlättande förhållanden, såsom tillgång till hjälp och fortbildning, samt lärarens eget intresse, är de mest framträdande faktorerna i valet av system. Dessa förhållanden är emellertid ofta bristfälliga, vilket påverkar lärarens motivation och förmåga att använda systemet effektivt. På användarnivån ligger fokus på förväntad prestation, där systemets förmåga att engagera och motivera eleverna anses vara den mest avgörande aspekten. Lärarens erfarenhet fungerar även som en modererande faktor, där de med större intresse och kunskap verkar vara mindre påverkade av andra faktorer. Studien understryker behovet av system som kan stödja lärare med olika bakgrunder och behov. Studien betonar också att det är viktigt att adressera den breda bristen på intresse och kunskap om programmeringsundervisning för att höja den allmänna undervisningsnivån.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)