Köpprocessen : APPlicering vid nedladdning av spelappar på smartphones

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Appar är idag en stor marknad eftersom de flesta äger en smartphone och därför är potentiella appkonsumenter. Trots att endast en tredjedel av alla svenskar betalar för mobilspel spenderas hundratals miljoner kronor på köp av appar varje år. Spel är den mest populära appkategorin i svenska App Store och Google Play vilket gör att utvecklare som inte skapar spel har svårt att synas. En etablerad modell i marknadsföringsområdet är köpprocessen, som beskriver hela processen genom ett köp från behovsupptäckande till utvärdering av inköpt produkt. Förståelse för vad som påverkar konsumenter i de olika stegen är viktig för att kunna utforma sin marknadsföring effektivt.Eftersom mobilspel ofta är gratis kan köpprocessen vid nedladdning av spelappar skilja sig från den traditionella, då exempelvis impulsköp kan uppstå i betydande omfattning. Då appmarknaden fortfarande är ung är forskningen inom den begränsad. Syftet med denna studie är att undersöka hur köpprocessen ser ut vid nedladdning av spelappar. För ökad förståelse studeras även områden som påverkar de olika faserna i köpprocessen.Då det inte finns tidigare forskning i det undersökta området genomfördes en kvalitativ studie för att kunna identifiera beteendemönster. Tolv personer i åldrarna 16-25 som spelar spel på smartphones deltog på semi-strukturerade intervjuer och berättade hur de går tillväga när de skall ladda ner ett nytt mobilspel. En litteraturstudie av områden relaterade till köpprocessen ligger till grund för utformningen av intervjuguiden.Resultaten visar att behov av att ladda ner ett nytt mobilspel uppstår genom tristess eller rekommendationer. Information om spelet hämtas från spelets butikssida, där bland annat bilder och videor är betydande. När man är intresserad av ett kostnadsfritt spel laddar man i regel ner utan att tänka på några konsekvenser eftersom man kan avinstallera spelet ifall man inte gillade det. Uppfattningen av utvecklaren påverkas inte beroende på om man är nöjd med det nedladdade spelet eller inte, då man sällan tittar på utvecklaren när man letar efter ett nytt spel. En positiv uppfattning om spelet kan leda till att man rekommenderar spelet till vänner. Är man missnöjd kan man avråda folk man känner, men man brukar inte tala illa om ett spel utan att ha blivit tillfrågad.Studien visar att köpprocessen för nedladdning av gratisspel har fyra steg istället för fem medan processen för betalspel är oförändrad. När det gäller gratisspel har jämförelsefasen tagits bort då det inte sker någon jämförelse innan nedladdning. Informationssökningsfasen har översatts till uppfattning då det är mer beskrivande av fasens innebörd. Faktorer som påverkar de olika stegen i köpprocessen så som attityd, minne och känsloläge sammanfattas i en tabell.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)