Kampen om talangerna - En fallastudie på IKEA IT

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur employer branding kan fungera som ett verktyg i syfte att attrahera IT-studenter som ska bli framtida unga IT-talanger. Detta kommer att besvaras med hjälp av fallstudie på ett svenskt IT-företag, i uppsatsen kommer vi att anta ett företagsperspektiv. Genom dokumentstudier och fyra stycken semistrukturerade intervjuer med anställda på IKEA IT har vi utvecklat en förståelse för organisationens sätt att attrahera unga talanger, samt tagit del av deras arbete med employer branding. Vår fallstudie visade att det finns många utmaningar med att rekrytera unga talanger. I vårt fall visade det sig att organisationen som är en del av en större koncern inte har någon övergripande strategi i arbetet med att identifiera och attrahera kompetenser, vilket resulterar i att personer inom organisationen, på egna initiativ, skapar åtgärder i syfte att attrahera unga talanger. De talanger som efterfrågas är de med ledaregenskaper, potentiella chefstyper, där mindre fokus läggs på de som har en mer tekniskt kompetens. Tillsammans med ett starkt varumärke som organisationen tar del av resulterar till att de utnyttjar detta varumärke för att attrahera vid rekrytering snarare än att skapa en mer skräddarsydd attraktion för den målgrupp de efterfrågar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)