Lärares uppfattningar kring elevers talrädsla och talängslan – samt deras strategier för att främja elevernas muntliga framställning i engelskämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Tidigare forskning, nationell såväl som internationell visar att det finns elever i olika utbildningsnivåer som upplever talrädsla och talängslan i engelskundervisningen. För att kunna förstå detta fenomen och förbättra arbetet med att ge eleverna välfungerande strategier är det därför viktigt att ta reda på lärares uppfattningar kring elevers talängslan och talrädsla och hur de väljer att arbeta för att främja elevernas attityder, känslor, inställning och förmåga till muntlig framställning. Studiens syfte är att tolka och förstå lärares uppfattningar kring högstadieelevers talrädsla och talängslan vid muntlig aktivitet i engelskundervisningen samt belysa de strategier de använder för att stärka eleverna och ge dem verktyg att utveckla sin förmåga till muntlig framställning. För att nå studiens syfte har en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer genomförts. Därefter har den sociokulturella teorin använts i diskussionen av resultatet och i kombination med studiens litteraturöversikt samt tidigare forskning har resultaten tolkats. Studien har genomförts bland fyra lärare på högstadiet i en ort i Mellansverige och resultatet visar att lärarnas uppfattning är att deras elever upplever talrädsla inför muntliga moment under engelsklektionerna. Vidare anger lärarna att ett mindre antal elever i varje klass upplever en mer allvarlig talängslan som blir ett stort hinder förderas muntliga framställning i undervisningen. Dessa elever känner oro både inför och under muntliga moment och i vissa fall så pass svår ångest att de måste avbryta. Lärarna är medvetna om problematiken och arbetar med anpassningar för att försöka främja ett tryggt klassrumsklimat för att i mesta mån möta dessa elever. Trots detta kvarstår fenomenet och lärarna anser att det med åren blivit allt svårare att få eleverna att våga tala engelska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)