Specialpedagogernas roll i skolan : En kvalitativ studie om utmaningar och möjligheter i det specialpedagogiska yrket

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: De senaste åren har det blivit en ökad efterfrågan på specialpedagoger. Detta beror på att allt fler elever som är i behov av särskilt stöd idag går i ett vanligt klassrum. Specialpedagogernas ansvar har ökat, de har fått en bredare arbetsprofil och fler arbetsuppgifter. Detta då det specialpedagogiska området har genomgått en förändring. Syftet med studien var att belysa hur specialpedagogerna arbetade för att hantera de utmaningar och möjligheter som uppstår i yrkesrollen. I studien användes KASAM och kollektivt lärande som teoretiska utgångspunkter. Studien utgick från en kvalitativ metod, där tre fokusgruppsintervjuer genomfördes. I resultatet framkom vilka utmaningar och möjligheter som specialpedagogerna ställs inför, men även hur de väljer att hantera dessa i sin vardag. Det som därmed blev vår konklusion för studien var hur viktigt det är att alla som är involverade i elevernas lärande innehar den kompetens som krävs. Det har betydelse för att specialpedagoger och pedagoger därefter ska kunna anpassa undervisningen efter elevernas behov. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)