Ska vi strunta i läroboken och lyssna på musik istället? : En studie om hur en engelskundervisning byggd på musik påverkar elevers lärande och attityder

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Forskning visar på att musik är ett arbetssätt som kan stödja inlärningen av ett andraspråk. Samtidigt finns en avsaknad av empiriska studier som utforskar huruvida musik i undervisningen av andraspråk gynnar lärandet på ett effektivt sätt. Denna studie har undersökt hur musik i engelskundervisningen påverkar elevers lärande i jämförelse med konventionella metoder. Studien har även undersökt hur en undervisning byggd på musik påverkar elevers syn på engelskämnet samt självupplevda lärande. Undersökningen genomfördes som ett kvasiexperiment med en testgrupp och en kontrollgrupp. Testgruppen fick också fylla i enkäter om deras upplevelser. Data analyserades via en fenomenografisk ansats samt genom statistisk analys i kombination med deskriptiv statistik. Resultatet visade på en viss förbättring av elevernas kunskapstester efter studien. Vidare visade resultatet att elevernas syn på engelskämnet generellt inte förändrats beaktansvärt. Dock fanns en önskan att arbeta mindre med läroböcker, samtidigt som ingen elev uppgav att de ville arbeta mindre med musik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)